Hoe je die duurzame baan daadwerkelijk bemachtigt

Hoe je die duurzame baan daadwerkelijk bemachtigt

Mei  2022 | Sustainable Talent

Perfect Pitch

Het belangrijkste is om het juiste verhaal te vertellen over jezelf en waarom jij geschikt bent voor de baan die je graag wilt. Dus een Perfect Pitch, waarmee jij bij jouw favoriete werkgevers opvalt en eruit springt als sollicitant.

In onze vorige e-zine hebben wij uitgelegd hoe belangrijk het is om onderzoek te doen naar welke werkgevers er bij jouw groene ‘Why’ en wensen passen. Dit onderzoek levert je inzichten op met betrekking tot de duurzame organisatie en jouw wensen, voorwaarden en huidige skills.

Na de onderzoeksfase is het dan echt de bedoeling om met deze inzichten aan de slag te gaan en je pitch te formuleren.

Do’s and don’ts voor een Perfect Pitch

Als Sustainable Talent begeven wij ons in het speelveld tussen de professionals en duurzame organisaties, waardoor we veel kennis in huis hebben over de duurzame arbeidsmarkt. Wij nemen je dan ook graag mee in de do’s en don’ts voor een Perfect Pitch.

Ben je er klaar voor? Ok, daar gaan we….

Om te starten is het belangrijk dat je een aanbod bouwt dat ze niet kunnen weigeren. Hiervoor is het belangrijk dat je bepaalde dingen scherp krijgt. Waar is de opdrachtgever echt mee geholpen en welke toegevoegde waarde kan jij daar in leveren?

TIP: Bel hiervoor de contactpersoon uit de vacature. Stel vragen en probeer de informatie die niet in de vacature staat, maar wel belangrijk is, boven water te krijgen. Wat zijn de ‘nice to haves’ en wat de ‘need to haves’?

Na deze verdiepingsslag is het goed om te analyseren wat jij vindt dat de desbetreffende organisatie al goed doet en waar jij denkt dat het beter kan. En natuurlijk wat jij hierin kunt bijdragen. Dit toont aan dat je de organisatie onderzocht hebt en welke rol je specifiek voor jezelf ziet weggelegd.

Er zijn natuurlijk eindeloos veel vragen die je kunt stellen, maar deze info is cruciaal om je aanbod te bouwen en een sterke pitch te formuleren.

  • De belangrijkste do is dus; bel en zorg dat je met de ontvangen informatie nog een sterkere brug kunt slaan tussen wat je kunt en wat de opdrachtgever nodig heeft.
  • Dan zijn er uiteraard ook don’ts waarmee je rekening kunt houden bij je pitch. Zorg dat je aansluiting vindt met de wensen van de werkgever. Dit doe je niet door op te noemen wat je allemaal gedaan hebt (wel goed bezig geweest!). Benoem jouw relevante ervaring voor die specifieke baan. Beschrijf of pitch dus niet een verkapt cv, maar sla een brug tussen wens en aanbod. Kijk hierbij naar je hard- en soft skills en opgedane ervaringen, want deze zijn erg waardevol.

Zorg dus altijd (klinkt misschien flauw en heel erg logisch) dat de pitch ‘gepersonaliseerd’ is op de door jouw gewenste werkgever. Wij zien regelmatig nog erg globale motivaties en pitches voorbijkomen en dit is echt een don’t.

Hopelijk helpen deze do’s en don’ts jullie of jou weer verder in de zoektocht!

Hulp nodig bij jouw Perfect Pitch?

Mocht je nou naar aanleiding van dit artikel denken: ik zou hierover graag sparren met één van onze coaches, dan is dat mogelijk middels een strategische sessie.

Wil je nog beter leren hoe je een werkgever en jezelf als professional kunt analyseren en op basis daarvan een Perfect Pitch kunt bouwen? Dit leer je in onze academy: SustainabilityCareerGuide