Impactvol ondernemen in de praktijk

Impactvol ondernemen in de praktijk

Over het boek

Samen met  (Sustainable MBA in One Day compagnon) Paul van Ruiten (redactie) en co-auteurs Elise Vonk, Hanneke Oude Elberink-Schieving, Ton Bastein, Anouk Brack en Jan Selen schreef Annick Schmeddes mee aan het boek Impactvol Ondernemen in de Praktijk.

Trots zijn we met het voorwoord van Ingrid Thijssen, Voorzitter VNO-NCW waarin ze meldt:

“Aan mooie woorden geen gebrek in duurzaamheidsland’. Maar hoef geef je duurzaamheid en circulariteit echt gestalte in de praktijk? Als leiding-gevende, maar ook als HR-professional, productieteamleider, finance- of communicatieprofessional?”

Per rol wordt in dit boek niet alleen stilgestaan waarom dit belangrijk is maar ook hoe je daar als professional je rol in kan nemen.

Samenvatting

Waarom zou je werk moeten maken van impact? Hoe pas je meervoudige waardecreatie toe op jouw rol binnen jouw bedrijf? Hoe doen collega’s van andere disciplines dit? Hoe kun je door een betere samenwerking en afstemming met collega’s zorgen voor meervoudige waardecreatie? Wat levert het nu eigenlijk allemaal op voor jouw bedrijf? Hoe zet je meervoudige waardecreatie in om de toekomst van jouw bedrijf veilig te stellen? In dit boek vind je de antwoorden op deze vragen.

Onze bouwtekening voor meervoudige waardecreatie en positieve impact is het waardecreatiemodel van het IIRC. Van dit model hebben we een praktische vertaling gemaakt, waarmee ondernemers en ondernemende mensen zoals jij direct kunnen starten met het creëren van meer positieve impact. We geven je inzicht in de zes vormen van kapitaal waarmee je als bedrijf impact kunt maken. De voorbeelden en illustraties in dit boek maken het model toepasbaar.

In dit boek delen we praktische handvatten en stappenplannen voor verschillende afdelingen en disciplines binnen een bedrijf: directie en management, Human Resources, Finance & Control, productie, interne communicatie en marketing. Ook delen we verhalen over persoonlijk leiderschap, toekomstgericht ondernemerschap en maatschappelijk commitment.

Na het lezen van dit boek weet je dat sturen op duurzame ontwikkeling en daarmee positieve impact realiseren niet alleen iets is voor grote leiders, duurzame helden of CEO’s. Jij kunt dit ook!

Reviews

Robert Tieman, Public Affairs Manager bij VNO-NCW West

Een mooi boek 📚voor deze winterse dagen. ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’- zelf verantwoordelijkheid nemen en samenwerken.
Voorwoord Ingrid Thijssen : ‘Die nieuwe koers is trouwens precies de reden waarom ik het mooi vind om dit voorwoord te schrijven…Tal van bekende en onbekende bedrijven laten in dit boek zien hoe zij duurzaamheid nu al integreren in hun beleid: van Railtechniek van Herwijnen BV tot SEW-EURODRIVE en allerlei andere grote en kleine bedrijven (waaronder LyondellBasell) Dit past ook bij het beeld dat ik heb sinds ik vorig jaar ben begonnen als voorzitter van VNO-NCW. Ik kom geen ondernemers tegen die niet met duurzaamheid bezig zijn of geen plannen hebben op dit vlak’.

Marika Stegmeijer, Group Chief ESG Officer Domino’s Pizza

It’s no longer the question why sustainability should be a top priority for any organization. The most pressing question is how to take action. This book clearly explains that the key to success is to do it together, every department and employee should and can be involved. It’s really about integrating sustainability into the DNA of a company and to make it part of its culture. Implementing sustainability successfully is about teamwork, it’s about doing this together and taking responsibility together, creating ownership within a company’s various departments and celebrate the champions. It will never be a success if the sole ownership for a company’s sustainability strategy only lies at the top or at the sustainability department.
There is no one size fits all approach, but this book explains some of the key ingredients that determine if and how a company can integrate sustainability successfully in the core of its business. The book includes a lot of visualizations which help to make the message easier to understand for a larger audience.

Jessica de Ruijter-Kerstens, Sociaal-coöperatief ondernemer

Hoe kun je zelf gestalte geven aan duurzaamheid als leidinggevende, HR-, communicatie-, of finance professional? En in welke fase van duurzaam ondernemen bevindt jouw organisatie? (duurzaam in de zin van mens en natuur) Ben je benieuwd naar de antwoorden lees en doe bv de quickscan in het boek “Impactvol Ondernemen in de Praktijk.” van o.a. Paul van Ruiten.
Wat een fijn boek! Het leest vlot, worden veel interessante voorbeelden gedeeld, mooie grafische ondersteuning en lekker praktisch.
Echt een must voor #ondernemers en #bedrijven.

Zeker ook interessant voor de deelnemers van de #impactcoalitie Amersfoort en #citydeal impact ondernemen.

#ondernemen #impact #sdg

Prof. em mr Antoni Brack,
Emeritus hoogleraar Juridische aspecten van bedrijfskunde aan Universiteit Twente
 

“Impactvol ondernemen in de praktijk”
Zo’n maand geleden verscheen er op de site ‘Industrievandaag.nl’ onder de titel Purpose & impact een stuk waarin ik aandacht vroeg voor een serieuze ontwikkeling die je maatschappelijk dienstbaar ondernemen zou kunnen noemen. De uitnodigende boodschap was om eens rustig na te denken over de extra bijdrage aan de samenleving die uw bedrijf zou willen leveren.

Dit stuk is een verlengstuk hiervan. Want misschien wilt u er wel over nadenken, maar waar moet je beginnen? Hoe doe je dat?

Ik kwam een bijzonder boek tegen dat hierbij heel nuttig kan zijn. De titel van dit boek staat boven dit stuk. Het is in eigen beheer uitgegeven door Bureau OM. Het is een origineel vormgegeven boek van een kleine 300 bladzijden met veel praktijkvoorbeelden en illustraties. En het is uitvoerig gedocumenteerd met verwijzingen naar vakliteratuur, interviews met deskundigen en een verklarende woordenlijst. Het is geen studieboek met veel theorieën en grafieken maar een zelf genoemd “praktijkboek”. Ik zou zeggen: het is een gereedschapskist met veel instrumenten en hulpstukken om vooral zelf mee aan de slag te gaan. Een beetje theorie zit er wel in, maar dat heeft meer de bedoeling om het overzicht niet kwijt te raken. Een klein eerste deel en een klein laatste deel omvat de in totaal elf hoofdstukken. Het middelste deel beschrijft de eventuele meedenkers die kunnen meedoen: welke organisatie-afdelingen of managementfuncties kunnen helpen met het plannen maken voor verder impactvol ondernemen. Denk aan afdelingen van personeel, productie, marketing en finance & control bijvoorbeeld.

Het boek is een sympathieke uitgave, een aangereikte verzameling hulpmiddelen om het beter te doen zonder een radicaal dwingende ondertoon van zo moet het en niet anders. En de insteek is realistisch; op bladzijde 253 lees ik “Je kunt niet groen zijn als je cijfers rood zijn.”

Dus geen juichende verzameling succesverhalen maar beschrijvingen van bedrijven en managers die op weg zijn naar duurzame doelen of bezig zijn hierover na te denken.

Tenslotte, voor de goede orde meld ik nog dat ik op het verschijnen van dit boek geattendeerd ben door mijn dochter die er naar eigen zeggen een bescheiden bijdrage aan heeft geleverd. Inderdaad, aan één van de elf hoofdstukken. Ik vind dit geen reden om mijn mening over het boek onder stoelen en banken te steken. Ik ken de uitgever overigens niet en de hoofdauteur-redacteur ook niet.

De ongeveer drie tientjes die het boek kost zal geen belemmering zijn om eens te kijken wat er zoal uit de gereedschapskist te gebruiken valt. Je moet er een beetje creatief en egocentrisch mee om gaan, gewoon sprokkelen en winkelen, kijken wat je gebruiken kunt om vruchtbare discussies aan te zwengelen. Veel succes er mee!