Prof. em mr Antoni Brack,

“Impactvol ondernemen in de praktijk” Zo’n maand geleden verscheen er op de site ‘Industrievandaag.nl’ onder de titel Purpose & impact een stuk waarin ik aandacht vroeg voor een serieuze ontwikkeling die je maatschappelijk dienstbaar ondernemen zou kunnen noemen. De uitnodigende boodschap was om eens rustig na te denken over de extra bijdrage aan de samenleving die uw bedrijf zou willen leveren. Dit stuk is een verlengstuk hiervan. Want misschien wilt u er wel over nadenken, maar waar moet je beginnen? Hoe doe je dat? Ik kwam een bijzonder boek tegen dat hierbij heel nuttig kan zijn. De titel van dit boek staat boven dit stuk. Het is in eigen beheer uitgegeven door Bureau OM. Het is een origineel vormgegeven boek van een kleine 300 bladzijden met veel praktijkvoorbeelden en illustraties. En het is uitvoerig gedocumenteerd met verwijzingen naar vakliteratuur, interviews met deskundigen en een verklarende woordenlijst. Het is geen studieboek met veel theorieën en grafieken maar een zelf genoemd “praktijkboek”. Ik zou zeggen: het is een gereedschapskist met veel instrumenten en hulpstukken om vooral zelf mee aan de slag te gaan. Een beetje theorie zit er wel in, maar dat heeft meer de bedoeling om het overzicht niet kwijt te raken. Een klein eerste deel en een klein laatste deel omvat de in totaal elf hoofdstukken. Het middelste deel beschrijft de eventuele meedenkers die kunnen meedoen: welke organisatie-afdelingen of managementfuncties kunnen helpen met het plannen maken voor verder impactvol ondernemen. Denk aan afdelingen van personeel, productie, marketing en finance & control bijvoorbeeld. Het boek is een sympathieke uitgave, een aangereikte verzameling hulpmiddelen om het beter te doen zonder een radicaal dwingende ondertoon van zo moet het en niet anders. En de insteek is realistisch; op bladzijde 253 lees ik “Je kunt niet groen zijn als je cijfers rood zijn.” Dus geen juichende verzameling succesverhalen maar beschrijvingen van bedrijven en managers die op weg zijn naar duurzame doelen of bezig zijn hierover na te denken. Tenslotte, voor de goede orde meld ik nog dat ik op het verschijnen van dit boek geattendeerd ben door mijn dochter die er naar eigen zeggen een bescheiden bijdrage aan heeft geleverd. Inderdaad, aan één van de elf hoofdstukken. Ik vind dit geen reden om mijn mening over het boek onder stoelen en banken te steken. Ik ken de uitgever overigens niet en de hoofdauteur-redacteur ook niet. De ongeveer drie tientjes die het boek kost zal geen belemmering zijn om eens te kijken wat er zoal uit de gereedschapskist te gebruiken valt. Je moet er een beetje creatief en egocentrisch mee om gaan, gewoon sprokkelen en winkelen, kijken wat je gebruiken kunt om vruchtbare discussies aan te zwengelen. Veel succes er mee!

Jessica de Ruijter-Kerstens, Sociaal-coöperatief ondernemer

Hoe kun je zelf gestalte geven aan duurzaamheid als leidinggevende, HR-, communicatie-, of finance professional? En in welke fase van duurzaam ondernemen bevindt jouw organisatie? (duurzaam in de zin van mens en natuur) Ben je benieuwd naar de antwoorden lees en doe bv de quickscan in het boek “Impactvol Ondernemen in de Praktijk.” van o.a. Paul van Ruiten. Wat een fijn boek! Het leest vlot, worden veel interessante voorbeelden gedeeld, mooie grafische ondersteuning en lekker praktisch. Echt een must voor #ondernemers en #bedrijven. Zeker ook interessant voor de deelnemers van de #impactcoalitie Amersfoort en #citydeal impact ondernemen. #ondernemen #impact #sdg

Marika Stegmeijer, Group Chief ESG Officer Domino’s Pizza

It’s no longer the question why sustainability should be a top priority for any organization. The most pressing question is how to take action. This book clearly explains that the key to success is to do it together, every department and employee should and can be involved. It’s really about integrating sustainability into the DNA of a company and to make it part of its culture. Implementing sustainability successfully is about teamwork, it’s about doing this together and taking responsibility together, creating ownership within a company’s various departments and celebrate the champions. It will never be a success if the sole ownership for a company’s sustainability strategy only lies at the top or at the sustainability department. There is no one size fits all approach, but this book explains some of the key ingredients that determine if and how a company can integrate sustainability successfully in the core of its business. The book includes a lot of visualizations which help to make the message easier to understand for a larger audience.

Robert Tieman, Public Affairs Manager bij VNO-NCW West

Een mooi boek voor deze winterse dagen. ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’- zelf verantwoordelijkheid nemen en samenwerken. Voorwoord Ingrid Thijssen : ‘Die nieuwe koers is trouwens precies de reden waarom ik het mooi vind om dit voorwoord te schrijven…Tal van bekende en onbekende bedrijven laten in dit boek zien hoe zij duurzaamheid nu al integreren in hun beleid: van Railtechniek van Herwijnen BV tot SEW-EURODRIVE en allerlei andere grote en kleine bedrijven (waaronder LyondellBasell) Dit past ook bij het beeld dat ik heb sinds ik vorig jaar ben begonnen als voorzitter van VNO-NCW. Ik kom geen ondernemers tegen die niet met duurzaamheid bezig zijn of geen plannen hebben op dit vlak’.