Zo bereid jij je goed voor op die duurzame droombaan!
Juli 2024
door Eva Haanraadts
Hoe staat het met jouw morele ambitie? Flink aangewakkerd door alle aandacht voor het concept in de media? De huidige beroepsbevolking geeft actief aan een switch te willen maken en meer morele ambitie te willen ervaren in hun werk.
Een goede voorbereiding, om die switch te maken en aan die duurzame droombaan te komen, is hierbij essentieel. Afgelopen maand floreerde onze eigen Sustainable Talent oprichtster Annick in de nieuwste Kia campagne ‘Make a Switch’. In deze campagne geeft Annick tips voor wat switchers kunnen doen én worden er twee inspirerende verhalen van switchers uitgelicht.
Wat vinden professionals écht belangrijk in hun baan?
Een tijdje terug volgde ik een training over recruitment marketing van LinkedIn ’top voice’ Jesse Geul, die leuke posts schrijft over recruitment.
Wat specifiek bij mij is blijven hangen van deze training, is het onderzoek van Randstad naar Employer Branding. Hierin is ook onderzoek gedaan naar wat professionals écht belangrijk vinden in hun baan.
Wat blijkt? Naast eenaantrekkelijk salaris, wat voor de meeste mensen nog steeds de belangrijkste factor is, staan een prettige werksfeer en een goede werk-privébalans op de tweede en derde plaats.
Ik kan me voorstellen dat jouw volgorde, als duurzaam gedreven professional, misschien iets anders is dan deze top 3. En dat een duurzame baan bij jou ook in de top 3 staat. Hoe dan ook, ik denk wel dat veel mensen kunnen beamen hoe belangrijk deze aspecten zijn voor je werkgeluk.
Alleen de hamvraag blijft: hoe kom je erachter hoe een baan echt bij je past? Daarom in deze blog drie tips om je goed te kunnen voorbereiden op een baan die echt bij jou past, misschien wel voor jouw eigen switch of anders tip ze door naar iemand die het kan gebruiken.
Tip 1 - Missie, visie en strategie
Wekelijks spreken wij mensen die op zoek zijn naar een baan met impact. Onze wedervraag is dan altijd; wat betekent impact voor jou?
- Het kan handig zijn om voor jezelf te bedenken wat impact voor jou betekent.
- Ook kun je stilstaan bij wat voor soort organisatie jou het meeste aanspreekt (commercieel, non profit, wel/geen overheid, et cetera).
- Óf vraag aan mensen in je directe omgeving in wat voor soort organisatie ze jou het beste vinden passen.
Als je dit voor jezelf helder hebt, kun je naar de organisaties gaan kijken.
Om te kijken of een organisatie bij jou past (zowel inhoudelijk als qua cultuur), helpt het om te kijken naar de missie, visie en strategie (en verdienmodel) van een organisatie. Maak bijvoorbeeld een lijstje van vijf verschillende organisaties en verzamel de missie, visie en strategie van deze organisaties.
Waarom doet de organisatie wat ze doen? Wat is de dienst of het product dat ze opleveren? Zitten ze in het speelveld waarin jij jezelf ziet werken? Hoe komen ze aan hun inkomsten?
De meeste informatie staat vaak op de website vermeld, al is het soms ook even zoeken. Het helpt om deze informatie inzichtelijk te hebben, helemaal voordat je besluit ergens te solliciteren ter voorbereiding.
Tip 2 - Stel de juiste vragen
Het kan spannend zijn om de contactpersoon van een vacature te benaderen. Het is soms zoeken om een balans te vinden tussen iets over jezelf te vertellen (maar niet te veel) en de juiste vragen te stellen. Toch raad ik altijd aan, alvorens je op een vacature wil gaan solliciteren, te bellen met de contactpersoon.
Het helpt namelijk om verdiepende informatie te verkrijgen over de organisatie en/of de vacature. Je zou bijvoorbeeld vragen kunnen stellen als:
- Wat is de reden van het openstaan van deze vacature?
- Kun je iets vertellen over de voorganger?
- Wat zijn diens talenten en valkuilen geweest?
- Wat zijn de grootste uitdagingen voor deze functie?
- Hoe ziet het team/andere collega’s eruit?
- Wat maakt het dat jij (de persoon aan de telefoon) het leuk vindt om voor deze organisatie te werken?
- Welke duurzame implementatie heeft nu de meeste prioriteit?
Er zijn natuurlijk eindeloos veel vragen die je kunt stellen, maar deze info is cruciaal om je aanbod te bouwen en een sterke pitch te formuleren. De belangrijkste do is dus, bel en zorg dat je met de ontvangen informatie nog een sterkere brug kunt slaan tussen wat je kunt en wat de opdrachtgever nodig heeft.
Tip 3 - Doe een persoonlijkheidstest
Tot slot, doe eens een (gratis) persoonlijkheidstest om meer inzicht te krijgen in wat voor organisatie, sfeer en hoe jij je tijd het liefst besteed.
De ’16Personalities’ test is een bekende gratis test en geeft ook specifiek inzicht over het type werk wat het beste bij jou zou kunnen passen.
Zo’n test is natuurlijk bijna nooit 100% volledig en accuraat, maar desalniettemin kan het zinvol zijn om eens naar te kijken.
Of stuur een korte vragenlijst rond naar mensen die jou goed kennen, zoals een vriend/vriendin, familielid of collega om te kijken hoe ze jou zien. Vaak zien of weten mensen om jou heen het beter dan jij zelf.
Wat zijn volgens hen jouw kwaliteiten en talenten? Hoe zien ze of je gestrest bent? Waar zien ze jou over vijf jaar?
Leg de uitkomsten van deze ’testen’ eens naast elkaar en kijk naar de overeenkomsten en verschillen. Grote kans dat je wel een veelzeggende rode draad ziet wat jou weer een stapje verder kan helpen naar jouw duurzame droombaan.